S.KOOL : opening van de eerste “school-winkel” in België
Het schoolwinkelproject S.KOOL opent vandaag voor drie maanden zijn deuren in City2. Wat maakt deze winkel zo bijzonder? 12 jonge Brusselse werkzoekenden zullen er dagelijks theorie en praktijk kunnen combineren in een echte handelszaak.
Vandaag, 1 maart, is een speciale dag voor 12 jonge Brusselse werkzoekenden. Zij mogen namelijk deelnemen aan het project S.KOOL*, de eerste ‘school’-winkel van België, in het winkelcentrum City2.
S.KOOL is het resultaat van na een ietwat gedurfde uitdaging die AG Real Estate, Actiris, Bruxelles Formation en City2 samen aangingen. De 4 partners willen jonge werkzoekenden een vernieuwende opleiding in verkooptechnieken aanbieden, gegeven door lesgevers van Bruxelles Formation. Daarnaast bieden ze ook lessen Nederlands. De stagiairs zullen daarbij meteen praktische ervaring kunnen opdoen in de echte omstandigheden van een concept store die speciaal voor de gelegenheid werd ingericht in City2. De jongeren worden er begeleid door een ervaren manager die haar kennis aan hen doorgeeft. Er zullen ook workshops worden georganiseerd in aanwezigheid van deskundigen, gebaseerd op het delen van ervaringen, om de opleiding te vervolledigen. Deze eerste fase van het project zal drie maanden duren.
Elke stagiair krijgt een handelaar van City2, Galeries Anspach of The Mint als meter of peter toegewezen. Deze drie winkelcentra in de binnenstad zijn eigendom van en worden beheerd door AG Real Estate.
Wie zijn de handelaars die zich mee inzetten voor het project? Cannage Republic, Casa, Histoire d’Or, Hunkemöller, Kiabi, Lindt, Naf, Pearle Opticiens, SportsDirect.com, Switch en Unisa zijn bereid de 12 jonge S.KOOLISTEN te begeleiden en hen een praktische stage (FPIE – Formation professionnelle individuelle en entreprise) aan te bieden voor de duur van de opleiding, van juni tot begin september 2019.
Bij de werving was het matchen van de verwachtingen van de handelaars met die van de stagiairs een belangrijk selectiecriterium, om de slaagkansen van dit uitdagende project zo veel mogelijk te garanderen. . Van de 60 jongeren die zich bij Actiris hadden gemeld om deel te nemen aan het avontuur, bleven er na de selectie uiteindelijk 12 over.
De concept store, ingericht als een ‘urban loft’, zal producten te koop aanbieden afkomstig van enkele van de bovengenoemde handelaars die meedoen, maar daarnaast ook producten van Club, Di, Sostrene Grene, de ontwerpster Deborah Velasquez, die haar avondjurken zal verhuren, en Petit Boulou, een nieuw milieubewust kledingmerk dat kunst en mode combineert.
De bezoekers van City2 zullen vast iets naar hun zin vinden in de verschillende mode-, versiering- of schoonheidshoekjes van de concept store. Met hun aankopen kunnen zij het initiatief steunen.
AG Real Estate voorziet voor het project een toplocatie: het maakt 6 maanden lang een oppervlakte van zo’n 200 m² vrij in het midden van City2.
Amaury de Crombrugghe, Chief Investment Officer, zegt: “AG Real Estate is trots dat het zoveel enthousiasme weet op te wekken, zowel binnen het team als bij alle partners. Het project heeft een echte maatschappelijke meerwaarde. Door jonge werkzoekenden uit Brussel en handelszaken uit het stadscentrum met elkaar in contact te brengen, geven we de rekrutering een originele boost. Het project is ook het bewijs van de sterke positie van AG Real Estate en van City2, beidebelangrijke spelers in de Brusselse handel.”
Olivia P’tito, algemeen directrice van Bruxelles Formation : "Bruxelles Formation heeft onmiddellijk een op maat gemaakte verkooptraining voorzien voor het S.KOOL-project. De 12 stagiairs volgen een programma dat theoretische cursussen en praktijk in de winkel combineert. De FPIE-maatregel die we gebruiken, geeft handelaars de mogelijkheid om de stagiairs op te leiden tot goede verkopers. Aan het einde van de opleiding ontvangen de 12 stagiairs een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur. We zijn dan ook erg trots op deze vernieuwende publiek-private samenwerking en we wensen de 12 jongeren een vast contract bij de handelaars! "
“Actiris draagt met trots zijn steentje bij aan dit originele project. Select Actiris deed samen met Bruxelles Formation de preselectie en vond tussen de 250 cv’s die we ontvingen 210 kandidaten die coaching en infosessies volgden bij Actiris. 60 van hen werden “gelabeld” en mochten zichzelf bij Bruxelles Formation en City2 gaan voorstellen. 12 jongeren overtuigden hen uiteindelijk van hun motivatie. Zij gaan nu de kneepjes van het verkoopsvak leren en een onvergetelijke, broodnodige eerste ervaring opdoen.”, besluit Pascale Van Malderen, directrice Youth Guarantee en Select Actiris.
Dit vernieuwende project is ook en vooral een prachtig menselijk avontuur.
De 4 partners wensen de 12 deelnemende stagiairs alvast veel succes.
*S.KOOL is geïnspireerd op het model SKOLA, dat in Frankrijk is ontwikkeld.