Actiris lanceert nieuwe digitale tools om werkzoekenden en werkgevers dichter bij elkaar te brengen in crisistijden

Actiris lanceert nieuwe digitale tools om werkzoekenden en werkgevers dichter bij elkaar te brengen in crisistijden

De Brusselse openbare dienst voor tewerkstelling stelt nieuwe automatische matching voor op basis van competenties

Deze maandag ging de eerste fase van de versoepeling van de coronamaatregelen in. Bedrijven pikken opnieuw de draad op en hun werknemers die tijdelijk werkloos waren, gaan opnieuw aan het werk. Sommige werkgevers hebben vacatures die ze dringend moeten invullen. Het coronavirus heeft intussen een einde gemaakt gemaakt aan vijf jaar ononderbroken daling van de werkloosheid. Een economische crisis loert om de hoek en zal wellicht een sterke stijging van de werkloosheid veroorzaken. In die moeilijke context is het des te belangrijker om werkgevers die kandidaten zoeken en mensen die werk zoeken te ondersteunen.

Daarom zet Actiris een belangrijke volgende stap in haar digitalisering. Na de overstap op een 100% digitale dienstverlening tijdens deze periode van verplicht thuisblijven, lanceert de Brusselse openbare arbeidsbemiddelaar een nieuwe dienst: een automatische matching tool tussen werkgevers en werkzoekenden, op basis van vaardigheden en competenties. Dankzij de nieuwe website www.actiris.brussels, My Actiris en My Select Actiris, zullen werkzoekenden en werkgevers elkaar sneller en eenvoudiger kunnen vinden. Op basis van de competenties die werkgevers zoeken en werkzoekenden bezitten.

 

Twee tools met eenzelfde doel: een efficiënte automatische matching

My Actiris

My Actiris is het online platform voor wie een job zoekt. Je kan er je volledige zoektocht naar werk eenvoudig beheren: je inschrijving, je profiel, je vaardigheden, opzoekingen over de arbeidsmarkt, enzovoort. Werkzoekenden kunnen hun dossier zelf beheren op een PC, tablet of smartphone en hun competenties in de verf zetten. Hun diploma, talenkennis, bezit rijbewijs tellen mee, maar ook alle vaardigheden en professionele of persoonlijke ervaring die ze opgedaan hebben wordt meegenomen.

Hoe vollediger hun profiel, hoe meer en beter bij hen passende vacatures werkzoekenden zullen zien verschijnen. Die krijgen ze voorgesteld op basis van hun opleiding, competenties en persoonlijke voorkeuren. Zo kunnen Brusselaars die zoeken naar een job in deze crisistijden verder en beter digitaal begeleid worden en hun kansen op een job verhogen.

My Select Actiris

Deze gloednieuwe tool is er voor alle werkgevers die hun vacatures snel en gratis willen verspreiden. De werkaanbiedingen zijn een stuk zichtbaarder op de nieuwe website van Actiris. Met My Select Actiris krijgen werkgevers toegang tot de grootste database van Brussels talent, dat ze via de automatische matching snel kunnen vinden. In tijden waarin ondernemingen meer en meer op basis van soft skills en menselijke vaardigheden rekruteren, is het belangrijk dat ze elkaar vlot en snel vinden. Dankzij deze tool staan ze met een paar muisklikken via mail of telefoon met elkaar in contact.

Werkgevers kunnen dus volledig autonoom hun vacatures verspreiden en kandidaten selecteren, maar ook voor extra ondersteuning kiezen. Select Actiris biedt gratis preselectie aan en hun consulenten evalueren de motivatie, soft skills, groepsgeest, enzovoort. Ze geven werkgevers informatie over opleidingen en tewerkstellingssteun en zorgen voor extra zichtbaarheid van vacatures. In de huidige context gebeuren de selectiegesprekken via videogesprekken of per telefoon. Binnen de 15 dagen krijgt een werkgever een maximum van 6 kandidaten die aan zijn of haar eisen voldoen. De werkgever zelf moet enkel nog kiezen tussen hen, wat meer tijd vrijmaakt voor zijn of haar core business.

#COVID19 

Werkgevers die in deze gezondheidscrisis dringend extra werkkrachten zoeken, verzoeken we om #COVID19 in de titel van hun vacature te vermelden, wanneer ze die posten op My Select Actiris. Die hashtag helpt met de zichtbaarheid van de werkaanbieding bij werkzoekenden, maar ook bij onze consulenten. Elke werkgever die een vacature plaatst, wordt meteen gecontacteerd door Select Actiris om zijn of haar noden te bekijken en zo snel mogelijk een oplossing te zoeken. Werkzoekenden kunnen ook zelf zoeken op "#COVID19".

Tot nog toe ontving Actiris 779 vacatures met de hashtag. De sectoren met de hoogste vraag zijn de gezondheidszorg, de voedingssector en de handel. Om hun kansen op sollicitaties te verhogen, vraagt Select Actiris aan werkgevers om zeker ook de inspanningen voor hygiëne, welzijn en het bewaren van de nodige afstand op de werkplek te vermelden.

Digitaliseren zonder buitensluiten

Deze automatische matching op basis van competenties is het resultaat van meerdere jaren werk en investeringen in digitalisering. De oplevering komt op een cruciaal moment. In deze gezondheidscrisis is de vraag naar digitale diensten enorm gestegen. Zo is het aantal dagelijkse gebruikers op het online platform Brulingua om talen te leren verdubbeld, voor PC-Skills, de website waar je alle Microsoft-software onder de knie kan krijgen, gaat het zelfs om een verdriedubbeling.

Dat alles betekent niet dat we mogen vergeten dat er een digitale kloof blijft bestaan in Brussel. Volgens cijfers van Statbel uit 2018 heeft 33% van de Brusselse huishoudens minstens één computer en 73% een laptop. Een belangrijk deel van de Brusselaars heeft dus geen computer. In deze uitdagende periode zijn zij die geen toegang hebben tot digitale tools nog meer afgezonderd dan anderen.

Actiris is zich daar bewust van. Het is essentieel om ook de meest kwetsbare werkzoekenden een goede dienstverlening te blijven bieden. Het is onder andere in dat licht dat het aantal medewerkers van het contact center meteen verdubbeld werd bij het uitbreken van de crisis. Een broodnodige versterking, aangezien het contact center tussen de 700 en 1000 oproepen per dag krijgt. Dankzij deze gratis dienstverlening per telefoon kunnen werkzoekenden zich inschrijven, om raad vragen en allerlei informatie krijgen over bijvoorbeeld administratieve zaken, opleidingen, enzovoort.

Grégor Chapelle, directeur-generaal van Actiris: "We moeten onze tools voor werkzoekenden en werkgevers blijven verbeteren, dat is een kwestie van gelijke kansen. Met deze nieuwe ingeslagen bocht richting digitalisering - zeker niet de laatste - maken we solliciteren en rekruteren makkelijker. Ons doel is om de Brusselse tewerkstelling te beschermen en bewaren. In deze crisistijden zal elke matching tellen."
Benard Clerfayt, minister van Werk, Beroepsopleiding en Digitalisering: “We willen al langer dat vraag en aanbod naar werk in het Brussels Gewest beter op elkaar afgestemd worden. Met trots stellen we vandaag twee nieuwe instrumenten voor die kunstmatige intelligentie combineren en de kwaliteit van de dienstverlening van Actiris aanzienlijk zullen verbeteren, zowel voor werkzoekenden als werkgevers. Voordien werden werkzoekenden voorgesteld op basis van hun titels, diploma's en certificaten. Werkgevers zijn echter niet op zoek naar diploma's, maar naar talenten. Dankzij My Actiris en My Select Actiris gebeurt de matching niet langer op basis van de diploma's, maar op basis van de vaardigheden. Het doel: zo snel mogelijk de juiste persoon op de juiste plaats krijgen."

 

 

 

Over Actiris

Actiris is de Brusselse gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling. Als Brusselse openbare tewerkstellingsdienst is Actiris de centrale speler en leverancier van oplossingen voor de tewerkstelling in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Actiris concentreert zijn actie en middelen rond twee opdrachten: het garanderen van de matching tussen werkgevers en werkzoekenden en het organiseren van de doorstroming naar werk. Daarnaast is Actiris ook gemandateerd om het Brussels Observatorium voor de Werkgelegenheid te coördineren.

Voor meer informatie, zie www.actiris.be.

Actiris
Sterrenkundelaan 14, 1210 Brussel