100 werkzoekenden tonen dat ze meer waard zijn dan hun cv
In een nieuwe campagne van Actiris tonen 100 werkzoekenden dat ze, ondanks enkele onvolledigheden in het cv, weinig ervaring of geen diploma, toch heel wat te bieden hebben.
Een onvolledig cv, maar “ik kan een motor zelfs in het donker demonteren”. Geen lineair parcours, maar “ik kan goed onderhandelen”. Geen professionele ervaring, maar “ik ben creatief, ik vind vaak oplossing waar anderen niet eens aan denken”. Geen alledaags cv, maar “ik zorg voor positieve energie binnen een team”. Ik heroriënteer me professioneel, maar “ik ben geduldig en ik luister naar de mensen om hun goede raad te kunnen geven.” Ik krijg enkel maar contracten van bepaalde duur, maar “ik werk zo hard dat ik spieren heb ontwikkeld”. Geen diploma, maar “ik ben een kei in talen, ik praat er 6”.
Deze citaten komen van Alexander (32), Brandon (29), Jean-Michel (22), Hélene (28), Roya (31), Traore (24) en Asali (40). Ze hebben wel wat raakvlakken: ze komen uit Brussel, ze zoeken een job en op basis van hun cv lijken ze niet de meest geschikte kandidaat te zijn. Ze hebben nochtans heel wat potentieel en competenties. En ook dat telt natuurlijk. Dat is de boodschap die Actiris aan alle Brusselse werkzoekenden brengt. In een nieuwe campagne, die op 7 oktober van start gaat, wil Actiris dat ze zich niet enkel blind staren op hun cv, maar ook hun talenten in de kijker zetten.
100 werkzoekenden deden mee aan deze campagne. Ze werden langs achter gefotografeerd op bekende plaatsen in Brussel en reflecteren zo de multiculturaliteit in Brussel.
Iedereen zet zijn eigen kwaliteiten op een unieke manier in de verf. “De grootste vijand van de werkzoekende is ontmoediging. Met deze campagne willen we werkzoekenden motiveren in hun zoektocht naar een job. Het is niet omdat hun cv niet perfect is of omdat ze weinig ervaring hebben, dat we hen niet kunnen helpen. Werkgevers geven meer en meer te kennen aan onze consulenten dat ze verder willen kijken dan het cv. Ze zijn bereid om de ideale kandidaat op te leiden en wij kunnen hen daarbij helpen. Er bestaan oplossingen!”. Dat bevestigt Grégor Chapelle, de Algemeen Directeur van Actiris.
Ondernemingen zoeken menselijke kwaliteiten
Een recente studie van Manpower toont dat aan: “Terwijl 39% van de Belgische ondernemingen moeite heeft om medewerkers met de nodige technische competenties te vinden, heeft 45% nog meer problemen om hen de juiste soft skills bij te brengen, zoals analytisch vermogen en communicatie.”
“Wat me nog het meest interesseert bij een kandidaat, is zijn potentieel. Is hij creatief, draagt hij bij tot een positieve dynamiek, is hij leergierig? Dat is allemaal belangrijker voor mij dan het feit dat hij Word en Excel kan gebruiken of dat hij vier talen spreekt. Ik probeer de troeven van elke kandidaat te achterhalen, zodat die het beste tot zijn recht kan komen. Zo halen we er het meeste uit en kijken we verder dan enkel de functie waarvoor we de kandidaat hebben aangeworven.” Dat vertelt Anne Deltour, directeur van Orfeo, een vzw die kunst voorstelt aan minder bedeelde doelgroepen.
“We zoeken originele, authentieke mensen die zin hebben om deel uit te maken van ons collectief. Ze moeten echt niet veel ervaring hebben, maar vooral zin hebben om zich te integreren in ons team”, aldus Guillaume Verhaeghe, stichter van Billy Bike.
Actiris ontwikkelt nieuwe tool om te rekruteren
Zoals de getuigenissen van deze werkgevers aantonen, worden ‘soft skills’ of menselijke kwaliteiten zoals empathie, zelfvertrouwen, time management, stressbeheer en nieuwsgierigheid belangrijker op de arbeidsmarkt. Rekrutering is veranderd. Om in te spelen op deze verandering, heeft Actiris een nieuwe tool ontwikkeld. Begin 2020 zal My Select Actiris werkgevers de mogelijkheid bieden om zelf de kandidaten te raadplegen die hebben gesolliciteerd voor de vacature. Deze ‘matching’ zal dan niet meer enkel gebeuren op basis van ervaring of het diploma, maar ook de competenties zullen een rol spelen.
Vandaag is dat al mogelijk voor een werkzoekende die zijn competenties aanduidt met een tevredenheidsschaal tijdens zijn inschrijving bij Actiris. Maar de werkgever heeft daar vandaag geen toegang tot, zelfs niet wanneer de werkzoekende en de werkgever eigenlijk een goede match zouden zijn. Vanaf volgend jaar zal de werkgever zelf de kandidaat kunnen vinden die hij zoekt. Daarmee zal heel wat tijd gewonnen worden en de effectiviteit verhoogd worden voor iedereen.
"Technische competenties blijven vandaag nog steeds belangrijk, maar ze volstaan niet langer om een job te vinden. De ondernemingen houden vaker rekening met de menselijke vaardigheden van de medewerkers, de soft skills. Empathie, leiderschap, zelfvertrouwen, creativiteit, ondernemingszin,... Dat zijn allemaal kenmerken waardoor een medewerker het hele team kan motiveren en opwaarderen. Vaak vind je die kenmerken niet terug op het cv. Door deze campagne worden de werkzoekenden zich meer bewust van hun eigen talenten en zullen ze ook niet twijfelen om ze te vermelden als extra troef op hun cv", besluit Bernard Clerfayt, Brussels Minister van Werk en Beroepsopleiding.