Vincent Kompany en YouTube-fenomeen Abdel en Vrai leren Brusselse werkzoekenden Nederlands

Actiris lanceert nieuwe campagne om Nederlands te promoten bij Brusselse werkzoekenden

Brussel, 8 oktober 2018 - Een jaar na de eerste bijzonder succesvolle campagne “japprendsleflamandavecvincent” zet Vincent Kompany zich opnieuw in om de Brusselse werkzoekenden te motiveren Nederlands te leren. De campagne draait om een wedstrijd voor de Brusselse werkzoekenden: de Rode Duivel zal in hoogsteigen persoon plaatsnemen voor het bord en een klasje gemotiveerde Brusselaars een exclusieve les Nederlands geven. Daarbij krijgt hij hulp van een assistent-professor, en niet zomaar één: Abdel en Vrai, een populaire Brusselse YouTuber en comedian.

 Om Brusselaars te overtuigen om Nederlands te leren en zo hun kansen op het vinden van een job te verhogen, zetten Actiris en VDAB Brussel in oktober 2017 de campagne “japprendsleflamandavecVincent” op poten. Met de steun van internationale voetbalster Vincent Kompany vonden maar liefst vier keer meer Brusselaars hun weg naar een beroepstraject bij de VDAB dan voordien. De Rode Duivel was dan ook vier keer zo gemotiveerd om zich in te zetten voor een tweede editie en Brusselse werkzoekenden warm te maken voor het Nederlands, en zo hun kansen op een job te verdubbelen.

Ik vind het belangrijk dat na het succes van vorig jaar een stapje verder wordt gezet. Daarom ben ik ook zo blij met de inzet van Abdel, die nog elke dag actief is ‘op het terrein’. Ik hoop dat we samen de jonge werkzoekenden opnieuw kunnen inspireren om via Actiris Nederlands te leren en hun kansen op werk te vergroten. En daarnaast hoop ik stiekem samen met Abdel nog andere "Brusselaars Met Naam" te inspireren om hun schouders onder het project te zetten, zodat er een beweging kan groeien en het langzamerhand echt als een troef wordt gezien om Nederlands te kennen en niet als een soort ‘last’. - Vincent Kompany

Ook Abdelouahid Fakir, beter bekend onder zijn YouTube- en Facebook-pseudoniem “Abdel en Vrai” en van het programma “Tarmac” op de RTBF, wil graag zijn 500 000 Facebook-volgers overtuigen dat kennis van het Nederlands in Brussel een enorme troef is.

Ik vond de eerste campagne met Vincent Kompany super. Het is geweldig dat er zo veel mensen gemotiveerd konden worden om Nederlands te leren. Toen Actiris me vroeg of ik zelf niet wou meedoen aan een tweede editie, heb ik dan ook meteen ‘ja’ geantwoord. Als Brusselaar wil ik ook op mijn manier bijdragen aan deze promocampagne voor talenkennis en Nederlands een cooler imago geven bij Brusselse jongeren en werkzoekenden.” - Abdel en Vrai

Zowel Abdel als Vincent Kompany kwamen uit een studie van de Universiteit Gent naar voren als persoonlijkheden waar jonge Brusselaars sterk naar op kijken. Zij zullen samen de gezichten én de ruggengraat vormen van de campagne. In een latere fase krijgen ze hulp van een andere socialmediaster: Sara Lou, bekend van haar YouTube-kanaal “MolemSisters” en haar Facebook-pagina “Zaki & Sara Lou”.

 

Voor elk wat wils

Met deze tweede campagne wil Actiris aan de Brusselaars duidelijk maken welke oplossingen er allemaal zijn voor iemand die zijn of haar talenkennis wil verbeteren. Een eerste optie is een beroeps- of opleidingstraject bij VDAB Brussel, dat de kern uitmaakte van de vorige campagne. Daarnaast kan wie in Brussel zonder job zit taalcheques aanvragen waarmee je volledig gratis lessen Nederlands kan volgen bij organisaties als Bruxelles Formation of Het Huis van het Nederlands. Voor de autodidacten onder ons is er tot slot Brulingua, een online webtool waar je terecht kan voor onder andere interactieve toetsen en videolessen. Brulingua was tot voor kort enkel toegankelijk voor Brusselse werkzoekenden, maar vanaf nu kunnen alle Brusselaars een account aanmaken en gratis online Nederlands, Frans, Duits en Engels (beginnen) leren. Kort samengevat: wat iemands niveau of situatie ook is, er bestaat zeker een oplossing voor hem of haar. Wie graag zijn of haar oplossing wil vinden, kan surfen naar www.japprendsleflamandavecvincent.brussels en weet na het beantwoorden van 6 korte vragen welke oplossing het best bij hem of haar past.

Maar er is meer : op het einde van de kleine test kan je je inschrijven voor de wedstrijd en kans maken op een les Nederlands met een lerarenduo dat je niet in elke klas zal vinden: niemand minder dan Vincent Kompany en Abdel en Vrai zullen een les Nederlands geven aan 9 werkzoekenden. De wedstrijd zal lopen van maandag 8 oktober tot woensdag 7 november 2018.

 


Nederlands leren verdubbelt je kansen op een job

Uit cijfers van het Brussels Observatorium voor Werk en Opleiding blijkt dat:

  • bijna één op twee werkaanbiedingen in Brussel om kennis van het Nederlands vraagt.
  • slechts 7% van de Brusselse werkzoekenden zegt goed Nederlands te spreken. 22% geeft aan een gemiddelde mondelinge kennis te hebben.

Betekent dat dan dat Brusselaars nauwelijks Nederlands kennen? Nee: het toont vooral aan dat wie wél Nederlands kent in de hoofdstad, sneller werk vindt. Wie Nederlands leert, krijgt er een extra troef bij op zijn of haar cv en verhoogt zijn of haar kansen op het vinden van een job aanzienlijk. Zowel in Brussel zelf als in Vlaanderen, waar vandaag veel werkgevers op zoek zijn naar kandidaten.


 

Bekijk en beluister hieronder al het campagnemateriaal (© Actiris, 2018). Voor meer informatie kan u terecht bij woordvoerders Jan Gatz en Anaïs Sorée.

Over Actiris

Actiris is de onmisbare en betrouwbare openbare dienst voor werkzoekenden en werkgevers in het Brussels Gewest. Actiris zet zich in om de tewerkstellingsgraad van de Brusselaars te verhogen en focust hiervoor op twee opdrachten: zorgen voor kwaliteitsvolle begeleiding en dienstverlening aan de werkzoekenden in hun overgang naar een duurzame en kwaliteitsvolle tewerkstelling, en gratis diensten bieden aan alle werkgevers in hun zoektocht naar medewerkers.

Voor meer informatie, zie www.actiris.be

Neem contact op met

Sterrenkundelaan 14, 1210 Brussel

www.actiris.be